Projekt «Brač-Bourgogne: Priča o kamenu» realiziran je u partnerstvu četiriju školskih institucija, dviju iz Hrvatske i dviju iz Francuske. Osnovna škola Pučišća (Brač) bila je nositelj, a Collège A. Malraux (Dijon), Lycée Les Marcs d’Or (Dijon), Klesarska škola (Pučišća) – partneri na projektu.
Radeći na projektu slijedili smo postavljene ciljeve: Povećati profesionalne kompetencije učitelja u inovativnom poučavanju (projektno i istraživačko učenje). Povećati učeničku motivaciju za učenje i obrazovne ishode kroz inovativno poučavanje.
Sudionici projekta povezali su se oko zajedničke projektne teme: kamen u kulturi i arhitekturi srednjovjekovnoga Brača i Burgundije. Odabrana tema uključena je u školski kurikul svake partnerske institucije, a u različitim razrednim odjelima kroskurikularno je obrađivana.
Obrađujući temu, učitelji, sudionici projekta, povezali su se u suradničke timove te zajedničkim radom i međusobnom razmjenom iskustva provjeravali različite mogućnosti cjelovitoga poučavanja.
Učitelji razredne nastave u svom su nastavnom radu sami nastojali «obrisati» granice među nastavnim disciplinama, tako da su učenici prestali razmišljati o nastavnim predmetima. Razmišljali su o temi koja se poučava, o načinima rješavanja problema, te o načinima oblikovanja rezultata i njihova predstavljanja.
Rezultati realizirani tijekom provedbe projekta, koji su posljedica multidisciplinarnoga pristupa i za koje su bila potrebna znanja (alati) svih nastavnih područja – materijalizirani su i javno predstavljani za vrijeme projekta i nakon njegova završetka.
Materijalni projektni rezultati svjedoče o kvaliteti rada učenika i učitelja u kroskurikularnom poučavanju, a učeničke i učiteljske kompetencije koje su stečene kroz projekt ugrađuju se u osobnost svakoga pojedinca i postaju njegova trajna svojina. O količini i kakvoći individualnih osobina svakoga pojedinca moći će se prosuđivati na temelju njihova samovrednovanja, ali i na temelju ocjena njihovih postignuća u budućem radu.
Učitelji predmetne nastave (pojedinih nastavnih disciplina), koji su sudjelovali u ovom projektu, povezali su se u multidisciplinarne timove i zajednički problem (temu) obrađivali iz različitih aspekata. I u tom su se slučaju brisale granice između različitih predmeta jer su učenici svladavali znanja iz različitih disciplina vođeni željom da riješe zajednički problem.
U svakoj je partnerskoj instituciji odabran po jedan razredni odjel koji će obrađivati temu: «Upoznavanje ranoga srednjovjekovlja u zavičaju kroz postojeće kamene spomenike». S obzirom na to da partnerske institucije pripadaju različitim razinama obrazovanja (dvije institucije obuhvaćaju učenike od 11 do 14 godina – niža srednja škola, a dvije učenike od 15 do 18 godina – srednja stručna škola), svaki je učiteljski kolektiv odabrao razredni odjel po svojoj želji. To je stvaran dokaz da metodologija daje rezultate na svim razinama obrazovanja.
Učiteljski timovi u svakoj su se školi redovito sastajali, planirali nastavni rad, raspravljali o tome koja su znanja i vještine potrebne učenicima u pojedinim etapama rada na projektnoj temi te je svaki u okviru svoje discipline nudio učenicima alate nužne u istraživačkom radu i i procesu obrade informacija. Stvaralački zanos i motivacija sudionika snažno su pridonijeli izvrsnim projektnim rezultatima.
Nastavni se rad odvija kroz sljedeće etape:
- istraživanje činjenica i prikupljanje podataka (u stvarnosti ili literaturi)
- obrada prikupljenih informacija (u učionici)
- povezivanje novih informacija s prethodnim spoznajama (učionica)
- usustavljivanje i prikazivanje stečenoga znanja različitim izražajnim sredstvima: riječju, slikom, grafikonima, trodimenzionalnim modelima, fotografijom, multimedijalno
- primjena stečenoga znanja u problemskim zadatcima iz različitih nastavnih područja
Preporučena metodologija rada temelji se na Gaardnerovoj teoriji višestrukih inteligencija. Poštuju se različiti stilovi učenja i različiti umovi učenika, ali i obrazovni imperativ da nastavni sadržaj i nove pojmove razumiju svi učenici.
Evaluacija nastavnih postupaka i metoda rada utemeljena je na učeničkim "produktima". Rezultati njihova rada ogledaju se u stvaralačkim uradcima (kroz različita izražajna sredstava). Bez obzira na kvalitetu izraza – iz učeničkih se uradaka jasno može očitati jesu li oni shvatili nove pojmove i stekli nove spoznaje.
SPOZNAJNI PROCES i METODIČKI POSTUPCI U ISTRAŽIVAČKOM UČENJU
DIJELOVI PROCESA UČENJA | POTICAJNA PITANJA |
1. Zamjećivanje pojave | Što si zamijetio? Kako to tumačiš? Zašto? |
2. Prikupljanje potrebnih podataka | Što ne možeš objasniti? Koje ti informacije nedostaju? Gdje ih možeš naći? |
3. Obrada informacija | Na što te to podsjeća? U čemu su sličnosti i razlike? Što je najvažnije? S čime to možeš povezati? Ako se dogodi to i to, što će dalje biti? |
4. Izvođenje zaključaka |
Što iz svih podataka možeš zaključiti?
Kako ćeš provjeriti je li zaključak dobar? |
5. Prikazivanje rješenja u skladu sa svojom mentalnom slikom | Kako bi to mogao prikazati i prenijeti drugima (slikom, riječju, grafikonom, kombinacijom slike i riječi, brojevnim prikazom, modelom …)? |
6. Osvješćivanje uporabne vrijednosti stečenoga znanja |
Gdje bi ti moglo koristiti ovo što si upravo naučio? |
Pedagoška dokumentacija o radu (lista aktivnosti, PP prezentacije, knjižice s opisom rada) sadržava opis gore navedenih metodičkih postupaka. Prema navedenim dokumentima učitelji, koji nisu sudjelovali u projektu, mogu ovladati metodologijom i praktično je primijeniti u svom radu. Svoja znanja i iskustva mogu primijeniti pri ostvarivanju obrazovnih reformi koje se trenutno događaju u Francuskoj i u Hrvatskoj, a koje imaju zajednički cilj: učiniti obrazovanje privlačnim i korisnim za učenike, a stečena znanja i kompetencije trajnima.
ZAKLJUČCI O OSTVARENIM PROJEKTNIM REZULTATIMA
Multidisciplinarno (kroskurikularno) poučavanje opravdalo je svoju svrhu kroz ostvarene rezultate rada.
- Unesene su pozitivne promjene u svakodnevnu odgojno-obrazovnu praksu koje mogu pokrenuti promjene u obrazovnim sustavima partnerskih zemalja:
- obrazovni je proces dinamiziran
- u obrazovni su proces uključene emocije
- obrazovni su sadržaji povezani sa situacijama i problemima iz svakodnevnoga života.
- Povećana je učenička motivacija za učenje
- Učenici su postali svjesni svrhovitosti obrazovanja
- Učeničko je znanje trajno i primjenjivo u svakodnevnom životu
- Povećane su učeničke ključne kompetencije
- Svaki se učenik samorealizirao i iskazao svoje osobitosti, ovisno o dominantnom tipu inteligencije.
Kvaliteta rada svih partnera na projektu ogleda se u zajedničkom završnom produktu. To je kulturološki priručnik «Brač-Bourgogne: Priča o kamenu» u kojemu su objedinjeni i usklađeni rezultati svih učeničkih istraživanja o projektoj temi. Knjiga je tiskana i objavljena na Webu, a poslužit će sadašnjim i budućim učenicima partnerskih škola i partnerskih zemalja kao povijesni udžbenik. On će im omogućiti bolje razumijevanje svoga zavičaja u europskom povijesnom kontekstu. Svim projektnim partnerima ova je knjiga podsjetnik na zajednički rad i dokaz o dodirima i razlikama među našim civilizacijskim i kulturnim dosezima.